گشت و گذار در ایران

بهترین مکان های گردشگری ایران

گشت و گذار در ایران

بهترین مکان های گردشگری ایران

ییلاق رویایی اولسبلنگاه

دوشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۲۸ ب.ظ


  • روستای اولسبلنگاه برای همنشینی اش با ابرها معروف شده است. اینجا که هستید ابرها شما را در آغوش می گیرند و به میزبانی تان می آیند. 
  • امکان شب‌مانی در کلبه‌های گرم و روستایی و هم صحبتی و همراهی هر چند کوتاه با روستاییان باصفای ییلاق اولسبلنگاه بر لذت این روستاگردی می افزاید.
  • آشنایی با روستای اولسبلنگاه | ییلاق تماشایی ماسال

    اولسبلنگاه، روستایی بر فراز شهر ماسال در غرب گیلان است، جایی که مردم ماسال آن را برای ییلاق خود انتخاب کرده اند و هر بهار و تابستان کوچ خود را از شهر، به اینجا می آورند. ییلاق دلفریب اولسبلنگاه، در ارتفاع هزار و 489 متری از سطح دریا، شکل قدیمی خود را حفظ کرده است و در هجوم امروزه سنگ ها و سیمان ها به خانه های روستایی، هنوز با خانه های چوبی و تخته ای و سقف های رنگارنگ دلبری می کند. 

    ییلاق اولسبلنگاه که در فاصله حدود 27 کیلومتری شمال غرب شهر ماسال قرار دارد، چشم و چراغ ییلاق های این شهر است و جایگاه ویژه و محبوبی در میان ییلاق های اطراف ماسال دارد.

    دلیل نام گذاری

    این روستای دلنشین نامش را از زبان تالشی گرفته است که خود از دو واژه اولسا و بلنگاه تشکیل شده و در این زبان به معنی جایگاه بلندی است که بر روی آن درخت ممرز می روید.


دیدنی های مسیر رسیدن به اولسبلنگاه

شگفتی های مسیر رسیدن به این ییلاق چشم نواز تنها در مسیر پای کوه تا روستا ختم نمی شود، همراه شوید که زیبایی های فراوانی پیش روی شماست. 

*دیدنی های مسیر، قبل از رسیدن به جاده اصلی اولسبلنگاه 

مسیر رسیدن به ییلاق اولسبلنگاه هم خود دیدنی هایی دارد که لذت سفر شما را دوچندان می کند. اگر زمان بیشتری در اختیار دارید می توانید در راه کمی ماجراجویی کرده و مسیرهای دیگر را قبل از رسیدن به جاده اصلی روستا امتحان کنید. در یکی از جاده های فرعی خاکی که از راه اصلی ییلاق اولسبلنگاه جدا می شود کمی بالاتر، آبگیری کوچک وجود دارد که بر زیبایی اطراف خود می افزاید و با خنکا و منظره خود، روح را جلا می بخشد. در اطراف این آبگیر ویلاهایی وجود دارد که می توانید از آنجا برای اقامت و شب‌مانی استفاده کنید. 

*دیدنی های جاده اصلی 

درختان درهم تنیده، انبوهی از تونل های سبز جنگل و بی انتها، آدم را به خود می خواند و گذر زمان را به فراموشی می سپارد. مسیری که شما را غرق در آرامش می کند و طبیعت بکر خود را به رخ تان می کشد. 

*رودخانه خالکایی 

صدای رودخانه خالکایی که از قله مرتفع شاه معلم سرچشمه گرفته است و تا نیمه مسیر، شما را در جاده همراهی می کند، برای طبیعت گیلان صدای زندگی ست و لمس خنکای آب آن لذت سفر را چند برابر می کند. 



*آلاچیق ها و دکه های بین راهی 

در مسیر رسیدن به اولسبلنگاه آلاچیق ها و رستوران های سنتی به چشم می خورند که می توانید خود را در آن ها میهمان یک فنجان چای ذغالی یا یک بلال کبابی کنید.

 *ییلاق های همسایه 

 ییلاق های کوچک شلما، نساء و بورا و دیگر روستاهای کوچک و دیدنی، در مسیر پر پیچ و خم راه رسیدن به ییلاق اولسبلنگاه قرار دارند که شما می توانید به هر یک از آن ها سر بزنید.


دیدنی های ییلاق اولسبلنگاه

در اولسبلنگاه دیدنی های بسیاری انتظار شما را می کشند که تجربه فوق العاده ای از روستاگردی را به شما هدیه می دهند:

*زندگی ناب روستایی 

برای خیلی از ما، زندگی در روستا، تجربه همزیستی با حیوانات اهلی، بیدارشدن با صدای پرندگان و چشم انداز سبز مراتع و درختان، خوردن غذاهای محلی و تازه و گرم شدن با هیزم، بیشتر به رویایی می ماند که در فیلم ها دیده ایم و در کتاب ها خوانده ایم. ییلاق اولسبلنگاه، از ییلاق هایی‌ست که می توان این فضای روستایی را به خوبی در آن تجربه کرد و تجربه خالص و نابی از بوم گردی داشت. خانه های چوبی که گاه با هیزم و گاه با کپسول های کوچک گاز گرم می شوند، آبی که از چشمه برداشته می شود و مسیرهای پاکوبی که جای کوچه ها و خیابان های شهر را می گیرد، این ها همان چیزهایی است که آرامش را به شما هدیه می دهند.

*آرامش بر فراز ابرها 

اگر شب در روستا بمانید و یا آن که صبح خیلی زود خود را به اولسبلنگاه برسانید، اگر بخت با شما یار باشد، دریا را این بار در آسمان می بینید. در اولسبلنگاه به جهت ارتفاع زیاد این روستا از سطح دریا، صبح خیلی زود ممکن است بالاتر از ابرها قرار بگیرید تا فرشی از ابرها زیر پای‌تان پهن شود. 




خوشگذارنی در روستای اولسبلنگاه

خوشگذارنی در اولسبلنگاه تنها به دیدن مناظر خیره کننده و بوم گردی محدود نمی شود و راه های مختلفی برای بهتر شدن حال سفر وجود دارد. 

*عکاسی

چشم اندازهای خیره کننده روستای اولسبلنگاه، ابرها و مه هایی که هر از گاهی مهمان روستا می شوند، پیچش های جاده با درختان انبوه و در هم تنیده، خانه ها و کلبه های چوبی با سقف های رنگی، همه گزینه های مختلفی را برای عکاسی به شما پیشنهاد می دهد.

*پیک نیک

از بزرگترین لذت های حضور در ییلاق ها امکان برپایی پیک نیک در دامان طبیعت است. پس اسباب لازم را با خود همراه ببرید و در گوشه ای از روستا، پیک نیک برپا کنید. 

*پیاده روی

پیاده روی بین مردم روستا و خانه های چوبی آنها، در کنار گاوها و گوسفندهایی که در حال چرا هستند، می تواند حس ناب طبیعت را در شما زنده کند. البته برای پیاده روی و کوه نوردی گزینه های دیگری نیز وجود دارد، می توانید با ماشین یا پای پیاده به سمت ارتفاعات آلاله بروید و در آنجا به گشت زنی بپردازید. 



*اسب سواری

اسب ها، حیواناتی که عصای دست مردم روستا هستند و در قدیم مرکب راه شان بوده اند، امروزه راهی برای کسب درآمد نیز هستند. می توانید در روستا لحظاتی دنیا را از دید مردمانی که با اسب و قاطر، ییلاق و قشلاق می کردند ببینید و سوار بر اسب ها تجربه تازه ای داشته باشید. 

*علاوه بر اینها اگر با تور سفر می کنید می توانید درخواست نیسان سواری نیز داشته باشید؛ نیسان هایی که در روستای اولسبلنگاه را به سرعت پشت سر می گذارند و به سمت ارتفاعات آلاله به حرکت در می آیند و نوع متفاوتی از تفریح را در اختیارتان قرار می دهند. برخی از تورها نیز امکان دوچرخه سواری را برای شما فراهم می کنند، اگر توانایی جسمی تان به حدی است که می توانید در کوهستان دوچرخه سواری کنید این فرصت را از دست ندهید. 


*کشف زیبایی های بیشتر | در اولسبلنگاه نمانید، دیدنی ها ادامه دارد

اگر بعد از گشت و گذار در ییلاق اولسبلنگاه، هنوز از زیبایی سیر نشده اید، زمان کافی دارید و می خواهید از ورای روستا باخبر شوید، سفر خود را در ییلاق اولسبلنگاه به پایان نرسانید. ماشین را روشن کنید و مسیری که تا روستا آمده اید را ادامه بدهید، ارتفاعات آلاله و ییلاق سوئه چاله پیش روی شماست. آنجا از ابرها بالا و بالاتر می روید، بنای یادبود میرزاکوچک خان در روستای گیلوان را پشت سر بگذارید و به سوی شهر خلخال حرکت کنید. زمین گنجینه زیبایی اش را در برابر شما می گستراند و این پاداش ماجراجویی شماست. این مسیر 30 کیلومتری با 15 کیلومتر جاده خاکی می تواند لذت شما از این سفر را به نهایت برساند و مسیر وسوسه انگیز خلخال به اسالم را در بازگشت پیش پای‌ تان بگذارد. 



در مسیر روستای گیلوان

اقامت در ییلاق اولسبلنگاه 

خوشبختانه برای اقامت در روستای اولسبلنگاه گزینه های خوبی وجود دارد. اگر به اقامت در هتل ها و مهمانسراها عادت دارید و نمی خواهید تجربه اقامت در خانه های روستایی را داشته باشید یک هتل و چندین مهمانسراها در مسیر روستا وجود دارند که می توانند به شما خدمات بدهند. برخی از این اقامتگاه ها امکاناتی مانند پارکینگ و آلاچیق در اختیار شما می گذارند. 

اما چنانچه دوست دارید حتما اقامت در خانه های چوبی ییلاق را تجربه کنید، خانه های چوبی برای این منظور در نظر گرفته شدند و شما می توانید با اجاره شبی حدود 100 هزار تومان در یکی از این کلبه ها بمانید. البته این عدد در زمان اوج سفر ممکن است افزایش یابد؛ به طوری که هزینه اجاره خانه ها از 300 هزار تومان به بالا می رود.


امکانات رفاهی در ییلاق اولسبلنگاه 

از امکاناتی که در روستا وجود دارد و می توانید از آن ها بهره ببرید می توان به دکه های کوچکی اشاره کرد که در آن مایحتاج مورد نیاز شما و امکان تهیه عسل و محصولات دامی نیز مانند شیر، کره، پنیر محلی وجود دارد. 

آبی که در اولسبلنگاه برای استفاده وجود دارد از چشمه های خود روستا گرفته شده است و در تانکرهای آب برای استفاده های بعدی ذخیره می شود. امکانات گرمایشی نیز به هیزم و کپسول های گاز محدود است. برق روستا از طریق موتورهای برق تامین می شود و به روستا روشنایی می بخشد؛ اما باید توجه داشته باشید که بعد از ساعت 12 شب این پمپ ها نیز خاموش می شوند و روستا به بکرترین حالت خود در می آید. 

سرویس های بهداشتی نیز در روستا وجود دارند؛ اما این سرویس های بهداشتی خارج از کلبه ها قرار  گرفته اند و برای استفاده از آنها باید مسافتی را طی کنید. 

دکان قصابی نیز در روستا وجود دارد که گوشت تازه از تولید به مصرف به دست شما می رساند و با گوشت های آن می توانید کباب های لذیذی برای پیک نیک خود تهیه کنید.



مردم ماسال | حافظان محیط زیست روستای اولسبلنگاه

در مسیر رسیدن به روستای اولسبلنگاه مردم محلی امکانات خوبی مانند سرویس بهداشتی های تمیز، سطل زباله و ... ایجاد کرده اند و با دریافت هزینه ای ناچیز به نظافت مسیر می پردازند.

آب و هوا

ییلاق اولسبلنگاه به دلیل قرارگیری در ارتفاعات گیلان آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد که شب ها و صبح های زودش بسیار سرد است.

بهترین فصل سفر

بهترین فصل سفر به ییلاق اولسبلنگاه اواخر بهار و طول تابستان است، هرچند پاییز دل انگیز نیز فصل خوبی برای سفر و دیدن زیبایی های این ییلاق است. 

بهار: نو شدن زمین، سبز شدن جوانه های درختان، ابرها و مه های نازک صبح گاهی و عصرگاهی، بارش های گاه و بیگاه بهاری همه می تواند دلایل خوبی برای سفر به این ییلاق زیبا باشد؛ اما دقت داشته باشید ماه اول بهار زمین هنوز به طور کامل از خواب زمستانی برنخاسته است و ریزش برف می تواند شما را غافلگیر کند. 

تابستان: واژه ییلاق، خود بهترین گواه برای این است که چرا اولسبلنگاه را باید در تابستان دید. گرمای تابستان که دمای زندگی را در ماسال سخت می کند، مردم مهربان این شهر را به سمت خنکا و صفای ییلاق می آورد. 

پاییز: هوا که رو به سردی می گذارد کوچ مردم به سمت ماسال، آغاز می شود؛ اما همچنان پاییز در ماسال می تواند دلیلی برای زدن به جاده باشد به ویژه در ماه اول که هوا هنوز بسیار سرد نیست. 

زمستان: زمستان های اولسبلنگاه بسیار سخت و سرد می شود و رفتن به آنجا به ویژه با خانواده کاری بسیار خطرناک و مشکل است.



راه دسترسی به اولسبلنگاه 

آدرس: گیلان، شهرستان ماسال،27 کیلومتری غرب ماسال

مسیر دسترسی: برای رسیدن به ییلاق اولسبلنگاه باید خود را به شهر ماسال برسانید. ماسال شهر کوچکی است که در شمال غرب شهر رشت قرار دارد. با تابلوهای موجود در جاده می توانید به آسانی آن را بیابید. بعد از رسیدن به شهر ماسال راه جاده گیلوان را که از درون ماسال می گذرد ادامه دهید، کم کم مسافرخانه ها و رستوران ها در برابر شما ظاهر می شوند و نشانه ها شما را به سمت روستای اولسبلنگاه راهنمایی می کنند. چنان چه در راه برای پیدا کردن مسیر درست رسیدن به ییلاق مشکل پیدا کردید، حتما از محلی ها کمک بگیرید. مردم مهمان نواز و باصفای ماسال با مهربانی پاسخگوی شما خواهند بود.

هزینه ورودی:

گاهی اوقات در 9 کیلومتری ورودی روستای اولسبلنگاه، ایستگاهی قرار دارد که به ازای هر ماشین مبلغ 5000 هزار تومان برای نظافت جاده و روستا دریافت می کند.


دغدغه ها

خوشبختانه منابع طبیعی، مسوولان و مردم محلی در حفظ و نگهداری طبیعت و خانه های چوبی و فضای بکر ییلاق کارهای خوبی انجام داده اند و فعلا در برابر ویلاهای سنگی و سیمانی مقاومت کرده اند. البته روستا از لحاظ امکانات گردشگری به نسبت ضعیف است و از آنجایی که گردشگری از عمده محل های کسب درآمد روستاییان است نیاز است تا بر امکانات روستا افزوده شود؛ اما در عین حال باید این را در نظر داشت که تجهیز روستا به بکر بودن آن صدمه نزند و مرز بین شهر و ییلاق در اولسبلنگاه رعایت شود. 

توصیه ها

*شب های این ییلاق فریبا سرد است بنابراین بدون لباس اضافه و گرم به روستا سفر نکنید. 

*حتما پیش از سفر از وضعیت آب و هوایی و جاده ای مطلع شوید تا باران های ناگهانی شمال شما را به دردسر نیندازد. 
 *تا حد امکان قبل از غروب آفتاب خود را به روستا برسانید و شب به ویژه با خانواده در جاده نباشید، زیرا جاده روشنایی ندارد و امکان بروز خطر برای شما وجود دارد. 
*به اعتقادها، زبان و نحوه زندگی مردم و اهالی ییلاق احترام بگذارید، مراقب باشید تا به دام ها و املاک مردم آسیب نرسانید و بالاتر از اینها طبیعت را با تمام آن چیزی که در آن است (از مردم تا درختان، مرتع و چشمه ها) تا جای ممکن دست نخورده باقی بگذارید. 
*به دلیل چوبی بودن کلبه ها و ییلاقی بودن منطقه می توانید از پشه بند برای داشتن سفری لذت بخش تر استفاده کنید.
 *به دلیل کمبود سوپرمارکت و مغازه های بین راهی و روستایی و برای داشتن اطمینان خاطر بیشتر می توانید مایحتاج خوراکی خود را از شهر ماسال تهیه کنید و سپس عازم سفر شوید.


  • anis ba

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی